HPE storage-oplossing biedt Ranzijn tuin & dier betere performance en gemak in beheer
Kennispartner Giant ICT zorgt voor geruisloze en succesvolle storagemigratie
Vanwege de groei van het bedrijf was het voor Ranzijn tuin & dier hoog tijd voor een efficiëntere storage-omgeving. De oplossing werd, dankzij HPE Silver Partner Giant ICT, gevonden in HPE Nimble Storage en een uitbreiding van de servers. De beheertool InfoSight biedt de gewenste proactieve monitoring. Met als resultaat, een betere performance en eenvoudiger beheer.
Klaar voor de toekomst
Bijna alle vijftien winkels van Ranzijn tuin & dier hebben een tuincentrum, dierenspeciaalzaak, dierenartspraktijk,
trimsalon en hondenwasstraat. Naast een webshop heeft Ranzijn tuin & dier een warehouse met digitale voorraadsystemen, databases en elektronische kassasystemen. ICT speelt dan ook een steeds belangrijkere rol binnen de organisatie. Menno Gruis, Manager ICT: “We zijn in korte tijd van negen naar vijftien winkels gegroeid. Deze toename heeft gezorgd voor extra druk op de capaciteit en performance van onze ICT infrastructuur. Ons ERP-systeem moet optimaal werken, dat is de basis van het succes van onze winkels. Echter, de rek raakte uit ons bestaande systeem. Eén van de redenen om op zoek te gaan naar een nieuw systeem, die meer flexibiliteit en schaalbaarheid en een betere performance zou bieden.”
Flexibele, efficiënte storage
Na een presentatie bij HPE was Menno enthousiast, vooral over de mogelijkheden van deduplicatie in storage en over de flexibiliteit van de oplossing. Ik heb HPE storage specialist Giant ICT, onderdeel van de Klaver Giant Groep, benaderd voor inhoudelijk advies.” Naast alle systeemeisen waren voor Ranzijn tuin & dier een aantal zaken van belang. “Ten eerste een snelle doorlooptijd: het nieuwe systeem moest vóór het Paasweekend, piekdrukte voor onze winkels, foutloos draaien. Ten tweede het budget. Een van onze kernwaarden is dat wij onze klanten altijd voordeel bieden. Dat begint wat mij betreft bij scherp kostenbewustzijn op het hoofdkantoor.” Tot slot wilde Gruis het systeem eenvoudig kunnen beheren. “Wij werken met een relatief klein ICT-team. We hebben niet de tijd en de specifieke kennis in huis om ons tot in detail te verdiepen in het systeem.”
“Bedrijven die zoeken naar een betaalbare, schaalbare private cloud-oplossing zou ik dit zeker aanraden.” – Menno Gruis, Manager ICT Ranzijn tuin & dier
Perfect uitgevoerde migratie
Giant ICT kwam met een passende oplossing: HPE Nimble Storage en een uitbreiding van de bestaande ESX-servers in combinatie met beheertool InfoSight. Het nieuwe systeem werd geconfigureerd en getest bij Giant ICT en vervolgens stap voor stap geïmplementeerd bij Ranzijn tuin & dier. Gruis en zijn team hadden van tevoren de servers klaargemaakt voor de overstap. “Software-technisch stonden alle lichten op groen,” zegt Gruis. “We hebben eerst de testomgeving overgezet, daarna de productieomgeving. Het proces nam vier weken in beslag. Afgezien van een paar kleine aandachtspunten verliep alles perfect. De winkels konden gewoon vol draaien, zij hebben niets gemerkt van de migratie. En we waren op tijd klaar voor het Paasweekend.”
Direct resultaat
Het verschil met de oude omgeving was direct duidelijk. “Wij zagen het meteen terug in de performance. Zo kost het draaien van ERP-rapportages nog maar twintig minuten in plaats van drie uur. Ook de responstijd van applicaties en de werkpleksnelheid zijn verbeterd. De storage wordt nu dynamisch over de disks verdeeld en is daarmee veel efficiënter.”
De keuze voor HPE was voor Gruis een logische. “We hebben hier vrijwel alles van HPE. Giant ICT is specialist op het HPE portfolio en onze samenwerking is goed. Kortom: een logische keuze, waar we ons goed bij voelen.”
“Van ‘brandjes blussen’ kunnen wij onze aandacht nu verleggen naar meer strategische projecten en proactieve verbeteringen.” – Menno Gruis, Manager ICT Ranzijn tuin & dier
Intelligentie in het datacenter
De sensoren van InfoSight monitoren het hele systeem, van VM’s tot dataopslag. Gruis: “Als er iets wordt opgemerkt, krijgen we direct een melding zodat we tijdig kunnen ingrijpen. Dit scheelt ons serieus tijd. Van ‘brandjes blussen’ kunnen wij onze aandacht nu verleggen naar meer strategische projecten en proactieve verbeteringen.” Arnold Derksen, Sales Consultant bij Giant ICT: “InfoSight heeft ook een call home-functionaliteit: als er iets stagneert of kapot dreigt te gaan, krijgt HPE direct een melding. Dan kan het betreffende onderdeel zelfs al worden geleverd voordat de klant merkt dat er iets aan de hand is.”
Goede samenwerking
Gruis is blij met het resultaat. “Bedrijven die zoeken naar een betaalbare, schaalbare private cloud-oplossing zou ik dit zeker aanraden. We hebben initieel niet alleen naar de storage gekeken, maar de hele keten, inclusief servers en software, onder de loep genomen. Daar moet je echt tijd voor maken, wij hebben bewust andere ICT-projecten even on hold gezet.” Het succes komt ook door de samenwerking met Giant ICT, een deskundige partij. Zij kunnen vanuit hun ervaring op het gebied van infrastructuur, cloud en managed services goed meedenken en adviseren. “Wij kijken naar het totaalplaatje,” zegt Derksen “en gaan altijd op zoek naar de beste fit voor de klant. Dat begint met het stellen van vragen; wat is de gewenste functionaliteit, nu en in de toekomst? Welke onderlinge systeemafhankelijkheden zijn er? Wat zijn de eisen voor beheersbaarheid? Al snel bleek dat, gezien de eisen van Ranzijn, een instap-storageoplossing niet zou voldoen, maar een groot systeem evenmin. Zo zijn we samen tot de best passende oplossing gekomen.” Gruis: “Met een optimale verbetering van onze infrastructuur en het beheer als resultaat!”